donderdag 24 februari 2011

Oxiderend brons / Oxidizing bronze

Heb je ook al eens fascinerend naar de kleur van oxiderend brons zitten kijken?
Dat moet toch na te maken zijn?  Mijn behoorlijk grote werktafel ligt vol troep, maar desondanks lukt het me toch een plekje te vinden waar ik lekker verder kan kliederen. Ik ben begonnen om acryl goudverf op verschillende soorten papier te smeren. 


Dit heb ik geheel laten drogen (sjuul moest toch net uit) en daarna een verhouding van 1/3 groene klodders en 2/3 blauwe klodders er op gedaan en uitgestreken. 


Ik heb maar heel eventjes gewacht, de verf was nog niet droog en toen direct gesso erover gesmeerd. 


En zo wordt de onderlaag met de bovenlaag vermengd. Om een ongelijkmatige uitstraling te krijgen heb ik met een doekje gedept en toen mijn werk te droog leek te worden wat water er op gesprayt en weer voorzichtig met het doekje gewreven. 


Door het water 'schuif' je de bovenlaag weg en komt hier en daar weer het goud te voorschijn. Daar waar ik het te erg vond heb ik gewoon weer gesso erop gesmeerd en weer gedept. Ik was best tevreden over het resultaat,  maar dat brons heeft ook een iets glanzende uitstraling en die wilde ik ook. Ik heb zelfs  met boenwas geprobeerd maar dat werd niks ☺ Toen gewoon hier en daar de embossing pad erover heen geschoven en clear embossing poeder erover gestrooid en verwarmd. Ook heb ik de tag door de bigshot gehaald en daar weer embossing poeder over heen,


 Hier heb ik geprobeerd bij het foto's maken de glans te 'vangen'. Let niet op de vieze vingers ☺
 Uit het grote papier heb ik figuren gestanst met de big shot ( net echt hé?)


en er een kaart van gemaakt.


 Ik ben niet zo van 'er moet veel op', dus ik heb het heel rustig gehouden. De rest zien jullie ook nog eens vast voorbij komen. 
************
Did you ever looked at the colour of oxidizing bronze? An amazing colour don’t you think? 
That should be reproduced. I have to try that. I started with putting gold acrylic paint on different paper types. I let it completely dry  and than I put a ratio of 1 / 3 green acrylic paint blobs and 2 / 3  blue over the gold and rubbed it in. I only waited a split second, the paint was not dry and then immediately I smeared gesso over it.  To get an uneven look, I dabbed with a cloth and then when my work became tot dry I sprayed some water over it  and again gently rubbed with a cloth. The water  'slide' up the top layer the gold appears again. Where I found it too much I  just dabbed gesso and smeared it  out. I was quite pleased with the result. But in real time this  bronze looks a bit shiny  and I wanted that to.  So I dabbed the embossing pad over it and  sprinkled clear embossing powder and heated. I also put  the tag through  the bigshot and again embossing powder over it. I  tried to take pictures so I  'capture' the shine. Don’t look at my messy fingers.  From the large paper I cut out some figures  with the big shot and made a card. I don’t like to use much stuff on my card,  so this is what I made of it. The rest will come by an other time. 
******

Habt ihr schon mal die fascinerende Farbe von oxidierend Bronze beobachtet? 

Das muss man doch nachmachen können oder? Mein Schreibtisch ist voll mit Kram und ein großes Durcheinander, aber ich habe noch Platz gefunden um weiter zum basteln . Ich habe angefangen um  Gold Acryl Farbe auf verschiedene Papier Sorten zu schmieren. Das habe ich völlig trocken lassen ( Sjuul musste doch gerade raus). Danach habe ich  1 / 3 grünen  Acryl Farbe und 2 / 3  blauen Farbe drauf gemacht und aus  geschmiert. Ich habe nur kurz gewartet, die Farbe war nicht trocken,  und dann sofort Gesso darüber geschmiert. Und so habe ich die Farben  vermischt. Um eine ungleichmäßige aussehen zu bekommen  tupfte ich mit einem  trocknen Tuch über die Arbeit. Wie es zu trocken  schien habe ich etwas Wasser  gesprayt und wieder sanft mit einem Tuch weiter gemacht.  Durch das  Wasser "schiebt" die oberste Schicht weg und kommt wieder hier und dort das Gold hervor. Wo ich es zu viel fand habe ich  wieder  Gesso rauf gemacht.  Ich war ziemlich zufrieden mit dem Ergebnis,  aber diese Sorte von  Bronze hat ja auch ein glänzend aussehen und das wollte ich auch. Ich habe erst versucht mit bienenwax  aber das ging nicht.  ☺ Also dann mit den embossing pad über das Papier, klar  Embossingpuder drüber und das erhitzt. Ich habe auch Papier durch den Big shot geschoben wodurch Relief rein gemacht wird. Und mit die stansen  Figuren raus geholt. Diese Karte habe ich schon raus gemacht.  Der Rest kommt bestimmt noch mal ein anderes mal vorbei.


Ps, Kann mir jemanden sagen warum alle Wörter in ein Kader stehen? Ich kriege das nicht weg. grrrrr.

Groetjes van Janine

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...